keperluan manusia kepada syariah dan kesan pengabaian
DISEDIAKAN OLEH :
Ain Nabihah Binti
Khiruddin
NO IC
:990219105698
NO PELAJAR
:2017612268
SUBJEK CTU101
TAJUK :3.12 KEPERLUAN MANUSIA KEPADA
SYARIAH DAN KESAN PENGABAIAN
UNTUK :
USTAZ ABD AZIZ BIN
HARJIN
Pengenalan
Manusia
mempunyai peraturan hidup ataupun undang-undang. Al-Quran merupakan sumber
hukum Islam yang utama, asli dan abadi.Ia merupakan sebuah kitab yang lengkap,
yang menjadi panduan kepada semua umat manusia. Kandungannya merangkumi pelbagai
hukum dan peraturan hidup untuk manusia dalam segala aspek kehidupan.Setiap
perundangan hukum dalam syariah Islamiyah adalah bertujuan untuk melindungi
atau memelihara kepentingan akal, agama, harta, nyawa dan nasab atau keturunan
umat manusia. Islam adalah agama yang syumul ( sempurna), setiap garis panduan
yang telah ditetapkan dalam Islam adalah bersesuaian mengikut tempat, bangsa
dan zaman. Sebagaimana firman Allah s.w.t.
“Pada kesudahannya
Kami jadikan engkau (wahai Muhammad s.a.w dan utuskan engkau) menjalankan satu
jalan yang cukup lengkap dan hukum-hukum agama ; Maka turutlah akan jalan itu
dan jangan engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara
yang benar.”)
“surah
Al-Jathiah ayat 18”
Di dalam Islam, peraturan hidup ini dinamakan
syariah yang meliputi peraturan hidup individu, masyarakat dan negara. Malah,
peraturan ini mencakupi semua bidang kehidupan manusia seperti upacara
keagamaan, moral, keluarga, sosial, ekonomi, kewarganegaraan, sistem kehakiman,
undang-undang perang serta perdamaian dan hubungan antarabangsa.
Secara
etimologi, syariah bermaksud pandangan dan jalan yang lurus. Ia juga berkongsi
kata dasar dengan perkataan syur’at al-ma’ yang bererti tempat keluar air yang
digunakan untuk minuman. Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:
“untuk
setiap umat antara kamu, Kami berikan kamu aturan, yakni syariah atau jalan
yang teranG”
(Sural
al-Maidah: 48)
Dari segi
istilah, syariah secara umumnya bermaksud segala perintah yang diwahyukan oleh
Allah s.w.t. ke atas manusia dari segi akidah, amaliyyah dan akhlak.
KEPERLUAN MANUSIA KEPADA SYARIAH DAN KESANNYA
KEPERLUAN MANUSIA KEPADA SYARIAH
UNTUK MENDIDIK MANUSIA
Hakikatnya kehidupan manusia tidak terlepas
dari ujian dan dugaan sebagaimana dalam firman Allah.
“Apakah
manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah
beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji
orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang
yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”
Surah
Al-Ankabut ayat 2-3
Setiap ujian
dan dugaan yang menimpa manusia adalah datang daripada Allah dan tujuannya
adalah untuk mendidik manusia agar lebih kuat dan menjadi insan yang lebih
bertakwa. Syariat diturunkan bagi mendidik manusia menghadapi segala ujian dan
cubaan tersebut. Syariah menanamkan keimanan dan nilai-nilai amanah dan
kebenaran dalam jiwa seseorang itu. Sebahagaian dari program pendidikan dalam
Islam ialah melalui ibadah. Amalan ibadah yang disyariatkan oleh Allah ini
memainkan peranan mendidik manusia supaya menjadi ahli masyarakat yang berguna
dan memberi manfaat kepada yang lain. Sebagaimana firman Allah yang
mensyariatkan hambanya agar menunaikan solat didalam Al-quran yang bermaksud:
“Dan
dirikanlah shalat dan tunaikanlah zakat. Dan kebaikan apa saja yang kamu
usahakan bagi dirimu, tentu kamu akan mendapat pahala nya pada sisi Allah.
Sesungguhnya Alah Maha Melihat apa-apa yang kamu kerjakan”
(QS. Al
Baqoroh : 110)
“Hai
orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu ,
sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar” (QS. Al Baqoroh : 153)
“Dan
dirikanlah sembahyang (dengan tekun); Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari
perbuatan yang keji dan mungkar.” (Al-Ankabut: 45)
MENJAMIN KEHORMATAN, MARUAH DIRI DAN KETURUNAN
Firman Allah
s.w.t yang bermaksud,
Dan
janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina adalah suatu perbuatan yang
keji dan suatu jalan yang buruk (Al-Isra', ayat 31)
Keingkaran
dan ketidakpatuhan manusia kepada syara' telah mengakibatkan perlakuan seks
bebas dan merosakkan kehormatan dan keturunan. Demi memelihara tamadun manusia,
akhlak dan keturunannya, al-Quran telah menjelaskan aspek penghukuman yang
tegas terhadap jenayah zina sebagaimana firman Allah s.w.t yang bermaksud,
Perempuan
yang berzina dan lelaki yang berzina maka deralah tiap-tiap seorang dari
keduanya seratus kali dera, janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah
kamu untuk (menjalankan) agama Allah jika kamu beriman kepada Allah dan hari
akhirat dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan
dari orang beriman (An-Nur, ayat 2).
SYARIAH SEBAGAI PERISIAN PROBLEM
SOLVING (PENYELESAIAN MASALAH) DALAM KEHIDUPAN
Syariat
Islam merupakan satu peraturan yang bersifat universal dan global
(Syumuliyyah). la merangkumi seluruh bidang keperluan manusia yang meliputi
aspek hubungan antara manusia dengan tuhan, hubungan sesama manusia dan
alam sekitar. Syariah memelihara lima tunjang yang menjadi pokok dan asas utama
dalam memelihara keamanan dan kesejahteraan seluruh umat manusia iaitu menjaga
agama, nyawa, akal, maruah dan harta. Lima perkara tersebut dipanggil sebagai
maqasid Syariah. Setiap permasalahan yang melibatkan kelima perkara ini
akan diselesaikan berdasarkan syariat Islam dengan menjadikan wahyu Illahi,
hadis dan sunnah sebagai sumber rujukan utama. Syariat Islam digunakan untuk
menentukan sama ada sesuatu perkara itu wajib, harus, sunat, makruh atau
pun haram dilakukan. Tujuannya adalah untuk menjernihkan kekeliruan yang
melibatkan bab-bab agama agar setiap perkara yang dilakukan mendapat keredhaan
Allah dan demi kemaslahatan manusia.
Penghayatan
yang kedua ini juga amat berkaitan dengan perhubungan masyarakat terutamanya
dalam hubungan menjaga hak asasi manusia dan tidak mencerobohinya. Jika berlaku
pencerobohan maka hukuman tertentu menantinya.Hukuman yang ditetapkan oleh
syarak bukan semata-mata bertujuan untuk menghukum si penjenayah tetapi
membendung masyarakat dari melakukan jenayah tersebut. Bagi mencapai matlamat
inilah disyariatkan agar melaksanakan undang-undang jenayah Islam seperti
hudud,qisas dan takzir. Sebagaimana firman Allah dalam Al-quran yang bermaksud:
“Itulah
hukum-hukum yang telah ditentukan. Oleh itu janganlah kamu mencabulnya, dan
sesiapa yang mencabuli hukum-hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang
zalim”(Surah
al-Baqarah:229)
Pada
keseluruhannya Kami jadikan engkau (wahai Muhammad s.a.w dan utuskan engkau)
menjalankan satu jalan yang cukup lengkap dari hukum-hukum agama; Maka turutlah
akan jalan itu dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak
mengetahui (perkara yang benar) (Al-Jathiah: 18).
Garis
panduan yang telah ditetapkan dalam syariat Islam adalah untuk membawa kepada
kebaikan sebanyak yang mampu kepada manusia dan bukannya kemudharatan, membuka
jalan ke arah yang lebih jernih agar manusia tidak terus berada dalam
kejahilan.
PENEGAK KEADILAN
“Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami
dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata dan Kami telah
menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca
keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan kami telah menciptakan
besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah
lagi bagi manusia. (Dijadikan besi dengan keadaan yang demikian, supaya manusia
menggunakan faedah-faedah itu dalam kehidupan mereka sehari-hari) dan supaya
ternyata pengetahuan Allah tentang orang yang (menggunakan kekuatan handalnya
itu untuk) menegak dan mempertahankan agama Allah serta menolong
Rasul-rasulNya, padahal balasan baiknya tidak kelihatan (kepadanya);
sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa” (Surah Al-hadid : 25).
Berdasarkan
daripada ayat diatas, jelas menunjukkan bahawa Islam adalah agama yang adil dan
seimbang. Tidak terlalu memberatkan malah memudahkan. Sepertimana dalam firman
Allah yang bermaksud :
“Dia
sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan”. (Al-Hajj:78)
Syariat
islam adalah untuk memperjelaskan lagi segala garis panduan yang telah
termaktub didalam kitab suci Al-quran. Tujuannya adalah bagi memudahkan ummat
manusia untuk memahami dengan lebih mendalam mengenai hukum-hukum syara’
berdasarkan dalil dan hujah yang terdapat didalam Al-quran , hadis dan sunnah
Rasullullah s.aw. Keadilan dalam Islam adalah bermaksud mengambil hak dari
orang zalim dan meletakkannya kepada orang yang dizalimi dan
tertindas. Hal ini dijelaskan sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
“Dan
jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu
kepada tidak berlaku adil (kepada sesiapajua) kerana sikap adil itu lebih
hampir kepada taqwa”.
(Al-Ma'idah: 8)
Al-Quran
mewajibkan setiap manusia berlaku adil di dalam segala urusannya, terutama
daripada kalangan pemerintah yang berkuasa. Hal ini dijelaskan Allah s.w.t yang
bermaksud:
Jika kamu
menghukum manusia hendaklah kamu menghukum seadil-adilnya (Al-Nisa' : 58)
Keadilan
syariah dapat dilihat dengan wujudnya kesamarataan di dalam mentaklifkan segala
fardu ain. Setiap manusia diwajibkan melaksanakan syariat Allah dan
meninggalkan segala laranganNya tanpa ada kekecualian kepada individu-individu
tertentu. Keadilan akan menghasilkan pelaksanaan segala perintah Allah
s.w.t dan meninggalkan segala laranganNya. Sedangkan kezaliman pula ialah
meninggalkan segala suruhanNya dan mengerjakan segala larangan Allah s.w.t.
MEMELIHARA KESUCIAN DAN AGAMA ISLAM
Pada zaman
kegemilangan Tamadun Islam dahulu sahabat-sahabat sanggup mengorbankan harta
mahupun nyawa demi memelihara agama Islam ini. Berkat pengorbanan
pahlawan-pahlawan Islam yang lampaulah kita hari ini dapat mengenali dan
menjadi penganut Islam tanpa melalui penat lelah perjuangan pejuang-pejuang
Islam terdahulu.
Firman Allah
yang bermaksud,
Maka apakah
mereka mencari agama yang lain dari agama Allah, padahal kepadaNyalah menyerah
diri segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan suka hati mahupun
terpaksa dan hanya kepadaNyalah mereka dikembalikan (al-Imran, ayat 83)
Hanya agama
Allah yang mampu membawa kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Perbuatan syirik
kepada Allah adalah suatu kekejian yang boleh merosakkan aqidah.
Firman Allah
s.w.t yang bermaksud,
Barangsiapa
mencari agama selain Islam, tidak akan diterima daripadanya dan dia di akhirat
termasuk orang yang rugi (al-Imran : ayat 85). Oleh itu marilah sama-sama kita
doakan semoga Allah SWT memberikan ganjaran yang setimpal kepada mereka.
Menjaga
agama merupakan perkara paling utama bagi setiap individu. Justeru, syariah
Islam menetapkan hukuman bunuh terhadap orang murtad serta kewajipan berjihad
memerangi kafir harbi yang menceroboh. Hal ini sekali gus dapat mempertahankan
agama, maruah diri, menyebarkan dakwah yang maha suci untuk menjaga hak
kebebasan.
MENJAMIN USAHA PEMILIKAN DAN
PENGUASAAN HARTA
Memiliki
kekayaan merupakan naluri semula jadi manusia.Maka Allah s.w.t meraikannya dan
tidak menghalang. firman Allah S.W.T. :
Maka apabila
kamu selesai mengerjakan sembahyang, bertebaranlah di muka bumi dan carilah
kurnia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung (Al-Jumu'ah,
ayat 10)
Allah SWT
telah mengingatkan manusia agar berusaha mencari rezeki yang halal kerana
rezeki yang halal itu mengandungi keberkatan. ianya mestilah berlandaskan
kepada ajaran Islam.
Syariah
Islam mengharamkan segala kegiatan menceroboh hak orang lain, seperti mencuri
dan merompak. Syariah menetapkan hukum, mana-mana pencuri yang sabit
kesalahannya dikenakan hukuman potong tangan. Hal itu dijelaskan menerusi
firman Allah yang bermaksud:
Dan orang
lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri, maka (hukumannya)
potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah
usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah (Al-Mai'dah, ayat
38)
Selanjutnya,
penyamun dan perompak pula dikenakan hukuman lebih dahsyat serta lebih berat.
Hal itu kerana jenayah yang dilakukan lebih besar dan lebih membahaya seperti
secara terang-terangan, kekerasan, mengugut, menggunakan senjata.
firman Allah
yang bermaksud:
Bahawasanya
balasan orang-orang yang memerangi Allah dan rasul-Nya serta melakukan bencana
kerosakan di muka bumi, ialah dengan dibalas bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dengan tidakmeram pas) atau dipotong
tangan dan kaki mereka dengan
berselang- seli (kalau mereka merampas sahaja) atau dibuang negeri
(kalau mereka hanya mengganggu ketenteraman awam) (Al-Maidah, ayat 33)
MENJAMIN KEMURNIAN FIKIRAN DAN
KEWARASAN AKAL
Akal adalah
anugerah Allah s.w.t yang paling berharga kepada manusia.. Akal jugalah ciri
utama yang menentukan hakikat kemanusiaan. Dengan ini, Islam telah melarang
umatnya untuk melakukan perkara-perkara yang merosakkan akan fikiran.
Bagi memelihara
kesempurnaan akal, Allah s.w.t telah mengharamkan segala sesuatu yang dapat
merosakkan akal. Sebagai contoh Islam melarang umatnya untuk minum minuman yang
memabukkan kerana ia mengakibatkan akal hilang pertimbangan. Maksud firman
Allah,
Hai orang-orang
yang beriman, sesungguhnya (meminum) arak, berjudi, berkorban untuk berhala,
mengundi nasib dengan panah adalah perbuatan keji, termasuk perbuatan syaitan.
Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu memperolehi keberuntungan (Al-Maidah, ayat 90).
Justeru,
menurut pendapat Imam Syafie, meminum arak yang sabit kesalahannya dikenakan
hukuman 40 sebatan. Hal itu berdasarkan hadith riwayat 'Ali Ibn Abu Talib:
Rasulullah menyebat (terhadap kesalahan minum arak) 40 sebatan dan Abu Bakar
juga berbuat begitu.Umat Islam juga dilarang melihat filem-filem dan gambar
yang boleh merosakkan akal seperti gambar-gambar pornographi, video-video yang
merangsang syahwat dan sebagainya. keruntuhan akhlak muda-mudi yang terpapar
kepada kita pada hari ini adalah disebabkan umat Islam tidak memelihara perkara
yang diwajibkan oleh Islam ini.
KESAN PENGABAIAN
a. Pengabaian dalam ibadah
Ramai dari
kalangan umat Islam yang tidak mengerjakan ibadah wajib seperti solat, puasa,
zakat dan haji. Mereka seolah-olah tidak takut dengan balasan Allah. Janji azab
Allah kepada mereka yang tidak mengerjakan solat dengan dimasukkan ke dalam
neraka Saqar tidak sedikit pun membekas di hati.Pengabaian ini menyebabkan
berlaku perkara buruk kepada individu, masyarakat dan negara. Hati mereka resah
dan tidak tenteram. Kehidupan berkeluarga tidak harmoni dan bahagia dan negara
juga ditimpa kesusahan, kemelaratan dan penderitaan. Umat Islam juga akan
menjadi kurang berdisiplin.
3.1.1. Isu berkaitan bab Munakahat :
Manusia akan
menghadapi berbagai kepincangan sekiranya pergaulan lelaki dan wanita tidak
diatur dan disusun mengikut peraturan tertentu. Tujuan perkahwinan ialah
menyusun pergaulan antara lelaki dan wanita supaya dapat mewujudkan suasana
kasih sayang yang memperindahkan kehidupan. Tanpa penyusunan yang rapi di dalam
pergaulan di antara lelaki dan wanita, kepincangan tidak dapat dielakkan.
Kerana itu, perkahwinan disyariatkan.
Namun, lewat
kini, sering didengari pelbagai isu seperti kahwin lari, cerai, pengabaian
nafkah dan sebagainya di dalam muka akhbar.Islam mensyariatkan perkahwinan
kepada ummatnya agar dapat mewujudkan ketenteraman dan ketenangan di antara
lelaki dan perempuan. Menghubungkan silaturahim dan mewujudkan kasih sayang
sesama insan. Namun apa yang terjadi pada era kini adalah keruntuhan
rumahtangga yang kian berleluasa.Ini adalah berpunca daripada pengabaian
syariah dalam kehidupan. Sekiranya umat Islam benar-benar menghayati konsep
perkahwinan didalam Islam, pasti keluarga sakinah dapat dibina dan perceraian
akan dapat dielakkan. Sebagai contoh, isu kahwin lari khususnya, dalam Islam
terdapat peraturan-peraturan syariat yang
perlu dan wajib kita patuhi untuk melaksanakan sebuah perkahwinan. Istilah ‘kahwin lari’ bukannya bermaksud
berkahwin sambil berlari tetapi ia merujuk kepada pernikahan yang dijalani oleh
pasangan dalam keadaan mereka melarikan diri daripada prosedur biasa Mahkamah
Syariah. Biasanya mereka lari ke negara jiran untuk bernikah secara mudah.
Antara punca utamanya ialah:
a) Mereka mahu berpoligami tetapi tidak
dapat melepasi syarat-syarat yang dikenakan oleh undang-undang dan (atau) tidak
mahu perkahwinan tersebut diketahui oleh isteri pertama.
b) Pilihan mereka tidak direstui oleh orang
tua.[1]
Kahwin lari
menimbulkan pelbagai kesan negatif berbanding positif bagi pasangan yang
memilih jalan singkat seperti ini. Antara kesan yang biasa kita lihat dan
dengar ialah, perpecahan keluarga dan memutuskan silaturrahim. Di antara
matlamat perkahwinan itu sendiri adalah untuk mencapai kebahagiaan, ketenangan
dan mengeratkan dua buah keluarga. Oleh itu, kahwin lari adalah dilarang kerana
dikhuatiri akan berlaku perpecahan dalam kedua-dua belah pihak keluarga. Di
samping itu, ia tidak mengikuti sunnah Rasulullah SAW yang mensyariatkan
perkahwinan bertujuan merapatkan hubungan silaturrahim dan melahirkan
kegembiraan semua pihak yang terlibat. Sepertimana yang dinyatakan dalam surah
Ar-Rum ayat 21 yang bermaksud:
'Di antara
tanda-tanda kebesaran-Nya ia menjadikan untuk kamu pasangan dari jenis kamu
sendiri untuk kamu tinggal tenteram di sampingnya dan dijadikan di antara kamu
kasih sayang dan belas kasihan. Semuanya itu menjadi tanda-tanda bagi
orang-orang yang berfikir. '
(Ar-Ruum:21)[2]
b. Pengabaian dalam sosial
Pengabaian
ini menyebabkan lahirnya gejala-gejala sosial yang tidak sihat dan mengundang
pelbagai krisis dan masalah jenayah dalam sesebuah masyarakat. Di Malaysia
misalnya berlakunya peningkatan kadar jenayah seperti rogol, zina, sumbang
mahram, penderaan, bunuh, penyalahgunaan dadah, rasuah dan seumpamanya. Hampir
setiap hari berita mengenai perbuatan salah laku ini disiar di dada akhbar atau
di kaca televisyen. Kegiatan maksiat dan salah laku ini secara jelas
menunjukkan betapa masyarakat Islam kini sudah tersasar jauh dari asas Islam
yang murni. Mereka membelakangkan bimbingan Allah yang menjadikan dan menghidupkan
mereka supaya mengabdikan diri kepada-Nya. Mereka meninggalkan pelaksanaan
tuntutan syariah untuk mencapai kehidupan moden. Meninggalkan amar makruf nahi
mungkar atas alasan kebebasan individu (human’s right). Mereka juga
meninggalkan asas ajaran Islam supaya tidak kelihatan kolot di mata manusia dan
sentiasa mengikuti peredaran semasa.
3.1.2. Isu
berkaitan bab Akhlak :
Kita sering
dikejutkan dengan pelbagai isu di dada-dada akhbar yang berkitan dengan gejala
sosial pada masa kini antaranya, pelacuran, pembuangan bayi, khalwat, ragut,
dan sebagainya. Dan apa yang lebih meruncingkan lagi adalah, perkara-perkara
ini secara umumnya melibatkan remaja-remaja dan golongan belia masa kini.
Keruntuhan akhlak atau disebut juga sebagai dekadensi moral bukan satu
permasalahan baru dalam masyarakat di negara kita malah dimana-mana Negara
sekalipun. Negara kita hari ini sedang menghadapi masalah kegawatan akhlak yang
teruk yang sekiranya tidak di ambil serius sejak awal akan memberi implikasi terhadap masa depan agama
dan umat Islam secara keseluruhannya.Antara masalah akhlak yang sedang
berlangsung di Negara ini ialah masalah kerenggangan sosial,ketagihan
dadah,seks bebas,lari dari rumah,sumbang
mahram,individualistik,materialistik,dan rasuah.
Isu
pembuangan bayi khususnya, perkara ini sudah menjadi sesuatu yang lazim dalam
masyarakat kita. Saban hari, kita dapat memperoleh berita tentang bayi dijumpai
di dalam tandas awam,di tepi longkang,dan lain –lain tempat lagi tanpa ada
perasaan perikemanusiaan dalam kalangan remaja.
Antara punca utama berlakunya kes seperti ini adalah disebabkan
pergaulan bebas yang tidak terkawal dan kurangnya tentang didikan agama dan
moral. Kerana itu, dalam syariat Islam amat ditegaskan mengenai batas pergaulan
(ikhtilat) diantara lelaki dan perempuan bagi menjaga kehormatan dan maruah
diri sepertimana yang diterangkan dalam ayat Al-quran yang bermaksud:
“Wahai
isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan Yang lain
kalau kamu tetap bertaqwa. oleh itu janganlah kamu berkata-kata Dengan lembut
manja (semasa bercakap Dengan lelaki asing) kerana Yang demikian boleh
menimbulkan keinginan orang Yang ada penyakit Dalam hatinya (menaruh tujuan
buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai
dan sopan).”
(Al-Ahzaab : 32)[4]
Sepertimana
yang diterangkan dalam hadis-hadis berikut juga:
Rasulullah
s.a.w bersabda yang bermaksud: “Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari
akhirat maka janganlah ia melakukan pertemuan dengan seorang perempuan tanpa
disertai mahramnya kerana sesungguhnya yang ketiga itu tentulah
syaitan.”(Riwayat Bukhari, Muslim dan lain-lain)
Rasulullah
s.a.w pernah bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya jika kepala seseorang dari
kamu ditikam dengan jarum besi, itu lebih baik baginya daripada menyentuh
seorang perempuan yang tidak halal baginya.”[5]
Islam juga
turut meletakkan garis panduan agar mengasingkan tempat tidur anak lelaki dan
perempuan sejak dari kecil lagi sepertimana dalam sabda Rasulullah s.a.w yang
berkmaksud:
“Perintah
anak kamu bersembahyang ketika mereka berumur tujuh tahun, jika mereka tidak
melakukannya sehingga umur 10 tahun, pukul mereka, dan pisahkan juga diantara
mereka ( lelaki dan perempuan) dari tempat tidur”. ( Riwayat Al-hakim dan Abu
Daud )[6]
Tujuan
Rasulullah s.a.w menganjurkan perintah
ini adalah untuk mendidik anak-anak mengenai batas pergaulan antara ahli
keluarga supaya tidak berlaku perkara negatif seperti sumbang mahram.
c. Pengabaian dalam ekonomi
Pecah
amanah, rasuah dan lain-lain bentuk penggelapan wang adalah dosa luar biasa
yang sudah dianggap biasa. Ia dosa luar biasa kerana rasuah bukan sahaja
merosakkan kehidupan individu yang terlibat, masyarakat dan negara, bahkan
menyebabkan penderitaan yang dahsyat di akhirat kelak. Sebaliknya ia dianggap
biasa kerana sudah kerap benar dilakukan oleh semua peringkat masyarakat malah
hampir menjadi budaya. Sesuatu yang amat
memalukan ialah negara umat Islam adalah paling terkedepan dalam pengamalan rasuah.Pengabaian
dalam ekonomi juga dapat dikesan apabila ada kalangan umat Islam yang
menghalalkan riba untuk meningkatkan prestasi ekonomi. Ada yang mewujudkan
pelacuran berlesen untuk membenteras pelacuran yang haram dan ada yang
membolehkan pendedahan aurat untuk tujuan perniagaan. Itu adalah sedikit contoh
daripada banyak contoh yang berlaku dalam masyarakat Islam apabila kegiatan
ekonomi dijalankan tidak berpandukan syariah.
3.1.4. Isu
berkaitan bab Muamalat:
Muamamalat
adalah semua hukum syariat yang bersangkutan dengan urusan dunia,dengan
memandang kepada aktiviti hidup seseorang seperti jual-beli, tukar-menukar,
pinjam-meminjam dan sebagainya. Muamalat juga merupakan tatacara atau peraturan
dalam perhubungan manusia sesama manusia untuk memenuhi keperluan masing-masing
yang berlandaskan syariat Allah s.w.t yang melibatkan bidang ekonomi dan sosial
Islam .
Walaubagaimanapun, ramai dikalangan peniaga masa kini yang
sering mengabaikan keutamaan syariah dalam menjalankan perniagaan. Ada yang
lebih mengutamakan keuntungan berbanding kualiti barangan serta kehalalannya
dan perkhidmatan dalam perniagaan. Sebagai contoh, menjual barangan yang tidak
pasti sejauh mana kehalalannya dan siapa pihak pengeluarnya kepada pengguna.
Sebagai seorang muslim, seharusnya kita mengutamakan yang halal dan sebolehnya
menjauhi perkara yang haram dan syubhah. Harta-harta yang berkat itu adalah
harta yang halal dan baik, kerana sesuatu yang diambil dari yang tidak halal
dan tidak baik tidak mungkin mampu mendorong seseorang kepada melakukan
kebaikan sama ada kepada diri sendiri mahupun orang lain. Sebagaimana
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Setiap jasad yang membesar daripada benda-benda yang haram maka api
nerakalah yang layak baginya.
Selain itu,
antara perkara yang sering menjadi isu pada masa kini juga adalah perkara yang
berkaitan dengan riba. Riba dalam pelbagai bentuknya adalah sangat dilarang
dalam Islam kerana ia menjadi punca kepada penindasan dan ketidaksamaan dalam
ekonomi. la boleh mewujudkan keadaan orang yang kaya menjadi bertambah kaya dan
orang miskin menjadi bertambah miskin.[7] Larangan terhadap amalan riba ini
disebut dalam banyak ayat al-Quran. Antara ayat-ayat yang berkaitan adalah
seperti berikut maksudnya:
“Orang-orang
yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti
berdirinya orang yang dirasuk syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan
(syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan bahawa
sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba. Padahal Allah telah
menghalalkan berjual beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Oleh itu, sesiapa
yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) daripada Tuhannya lalu ia
berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum
pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada
Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka
itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya”.
3. Usaha
manusia tidak mampunyai kualiti dan memiliki kesan hebat ke atas manusia –
rahbatu ‘ala a‘daa’ina
Amalan
ibadat kepada Allah swt akan membawa kesan hebat dan melemahkan golongan kafir
– mukjizat para Nabi a.s., karamah para wali dan barakat ‘aamileen umat.
Keutuhan pengabdian ini terjadi demikian kerana amalan ini bernilai amalan ahli
syurga dan mereka melaksanakan kerja-kerja yang telah ditukarkan nilai-nilainya
kepada keampuhan dan keutuhan nilai-nilai ukhrawi. Setiap amalan yang dilakukan
untuk Allah swt dan diterima Allah swt, dengan sendirinya menjadi amalan yang
sangat berkualiti dan bernilai menjangkaui perbatasan duniawi. Jika amalan
tersebut digunakan untuk kemajuan dunawi, maka ternyata jelas ia mencapai
melebihi dari sempurna dan melengkapi keperluan-keperluan duniawi. Contohnya
jika umat Islam melaksanakan sistem perekonomian Islam dengan seluruh
sistemnya, maka bukan sahaja kemajuan ekonomi dan agihan kekayaan seimbang
serta penigkatan produktiviti dapat dihasilkan, bahkan unsur intrinsik seperti
keamanan, kebahagiaan, kesejahteraan, jauh dari tipu daya, ekonomi mesra
pelanggan dan sebagainya bakal diperokehi kerana unsur-unsur intrinsik tersebut
adalah hadiah Allah swt kepada kesungguhan hambanya melaksanakan tugas
perekonomian mengikut syariat dan mematuhi hakikat dan hasrat limpahan rezki
dari Allah swt dengan jaya dan sempurna. Friman Allah swt yang bermaksud :
“Sekiranya sesuatu ahli wilayah tersebut itu beriman dan bertaqwa, nescaya kami
akan bukakan kepada mereka keberkatan dari pintu langit dan kesuburan bumi,
tetapi malangnya ramai di kalangan mereka yang mendustainya.”
Pekerjaan-pekerjaan
yang tidak dikira ibadat tersebut akan hilang seri, kekuatan dan kelebihannya
yang datang dari sisi Allah swt. Ia tidak mampu bersaing kerana tujuan
perlaksanaanya hanya dikawal oleh manusia bukan dikawal selia untuk kebesaran
Allah swt. Kawalan mutu kerja kerana manusia sangat lemah, dan boleh
diselewengkan oleh sesiapa sahaja. Sebaliknya bila kualiti kerja dibuat kerana
Allah swt, Tuhan yang Maha melihat dan Mengetahui itu, maka kualiti yang
terhasil pun adalah kualiti sebenar mengikut piawaian ilmu pengetahuan dan
berteknologi tinggi serta produktiviti yang meningkat. Maka jika amalan dibuat
kerana selain dari Allah swt, ia akan menjadi rendah kualiti dan tidak memenuhi
piawaian ilmu pengetahuan serta teknologi tinggi, dan akhirnya selama-lamanya
tidak layak untuk diangkat ke martabat ketamadunan manusia.
(Al-Baqarah,
2:275)
d.
Pengabaian dalam politik
Di kalangan
ahli politik, jenayah yang sering diperkatakan adalah politik wang. Untuk
mendapat jawatan dan kuasa dengan cara yang tidak bermoral dan cepat ada yang
sanggup menghabiskan wang untuk memancing undi dan sokongan. Politik wang
dikecam oleh semua pihak. Seolah-olah semua pihak membencinya tetapi anehnya ia
terus berlaku. Apa yang kita perhatikan, ada kalangan mereka yang mengecam
politik wang tetapi turut sama melakukannya. Sebenarnya sudah cukup bagi orang
yang beriman untuk tidak membudayakan politik wang berdasarkan hadith nabi
s.a.w. yang diberitahu oleh Thauban maksudnya;
“Rasulullah
s.a.w. melaknati pemberi rasuah, penerima rasuah dan perantaranya”. (Riwayat Ahmad dan al-Hakim)
Apabila
Rasulullah s.a.w. melaknati kita, maka kita tidak mendapat ketenangan dan
keberkatan dalam hidup. Wang, harta dan
kuasa yang sebanyak mana pun tidak berguna lagi. Betapa ramai orang yang kaya
dan berpangkat tetapi hidupnya resah,
rezekinya cukup tetapi masih tidak cukup. Inilah impak laknat yang maknawi
sifatnya tetapi sangat menghancurkan kehidupan. Bagaikan mengalami seksaan
neraka dunia sebelum neraka akhirat. Sesungguhnya kebinasaan dan kerosakan yang
berlaku ini adalah akibat dari perbuatan manusia sendiri. Allah memperingatkannya
melalui surah al-Rum ayat 41 yang bermaksud;
“Telah
menjadi nyata kerosakan di darat dan di laut disebabkan oleh perbuatan tangan
manusia, supaya dengan itu Allah menjadikan mereka merasakan sebahagian dari
akibat perbuatan mereka, agar mereka kembali ke jalan yang benar”
6. Bangkit
lebih Ramai Diktator dan Penzalim
Dalam
konteks pemerintahan yang tidak mempunyai bentuk pengabdian diri kepada Allah
swt, maka bentuk Syura dam muafakat serta tolong menolong ke arah kebaikan
(wata’aawanuu ‘al birri wa taqwa) tidak berlaku kerana corak Ilahi di dalam
pengurusan manusia tidak lahir dengan nyata dan tersendiri, kerana semua corak
pengurusan manusia berdasarkan kehendak pemerintah dan penguasa demi memenuhi
visi dan misi pemimpin sahaja. Maka hal seperti ini akan melahirkan orientasi
sehala “from the top to bottom management” sahaja. Tidak ada bantahan kerana
ruang perbincangan tertutup, kerana tidak perlu kepada respon kerana prinsip
kebenaran tidak menjadi tunjang kepada pemerintahan tersebut. Keinginan
pemerintahan sahaja yang menjadi tunjang utama, baik pemerintah mestilah baik
kepada rakyat jelata. Orientasi sepeprti inilah melahirkan diktator dan
penzalim di kalangan pemerintah dahulu mahu pun moden.
Kediktatoran
lahir dari rasa congkak dan keangkuhan penguasa yang tidak akan tunduk kepada
prinsip keadilan dan kebenaran al-Quran dan keagamanaan Islam. Semua prinsip
mestilah berorientasikan akal fikiran semata-mata dan pengalaman-pengalaman
pengembelingan kuasa dan tenaga manusia secara maksimum. Jika boleh
dibahagi-bahagikan manusia dan diugut serta ditakut-takutkan rakyat agar tidak
ada pilihan selain bergantung kepada pemerintah tersebut sekali pun mereka
berbuat zalim dan tidak berperikemanusiaan malah jauh dari sifat-sifat keilmuan
dan berketamadunan serta perikemanusiaan. Ditambah lagi dengan pelbagai kurupsi
dilakukan oleh penguasa yang bercanggah dengan aturan rasional dan
prinsip-prinsip syarak berkembang sehingga jelas di mata rakyat segala
penindasan dan peras ugut berlaku kepada rakyat, masih lagi rakyat mentaati dan
terpaksa akur dengan kekuasaan dan memberikan kemenangan dan mandat kepada
penguasa diktator tersebut. Minda anak bangsa terjejas dan tidak berkembang
melainkan untuk berbakti dan berkhidmat demi kepentingan kediktatoran
penguasa-penguasa zalim inilah dari seluruh peringkat; bawahan, menengah dan
atasan.
Rumusan
jelasnya ialah, ketika prinsip keadilan, kebenaran, kemanusiaan dan keilmuan
diketepikan, maka tidak berlaku lagi bentuk-bentuk ketaatan kepada Allah swt
dan RasulNya serta kasih mesra di kalangan mukminin di dalam masyarakat Islam
mahu pun bukan Islam. Kerana Ibadah dan kebenaran serta keadilan itu seiring
dengan pengbadian kepada Allah swt, kerana pengabdian itu datang daripada
kepastian ilmu pengetahuan dari setiap tingkatnya. Maka pengabdian tanpa
merujuk kepada prinsip Tawhid uluhiyah, syariat dan perlembangaan serta sifat
semulajadi kemanusiaan dan realiti kebenaran dan keadilan, akan berlakulah
ketaatan melulu tanpa mengenal batasan benar dan salah, perkara penting ialah
kuasa dan autoriti dapat diperolehi dan sokongan paksaan kepada tertegaknya
sebuah kerajaan korupsi dan kuku besi demi kelangsungan sesuatu empayar dan
dinasti atau regim.
Kesimpulan
Pengabdian
diri kepada Allah swt ketika dilihat dari sudut-sudut yang berbeza seperti yang
dihuraikan di atas, jelas kepada kita bahawa peranan ibadat atau pengabdian
diri kepada Allah swt atau dalam erti kata lain menyembah Allah swt sangat
penting kepada makhluk manusia. Kerana segala perkembangan dan pembangunan
serta kemajuan di dunia ini tidak akan memberi erti atau makna serta hakikat
sebenar, kecuali setelah semuanya ini dilaksanakan hanya kerana kepatuhan,
ketundukan dan mencari redha Allah swt di dalam segala bentuk aktiviti-aktiviti
kebendaan dan keduniaan barulah segala bentuk usaha dan amalan manusia tersebut
dikira memperolehi pahala dan ganjaran syurga menunggu mereka yang beriman dan
beramal soleh dari kalangan lelaki mahu pun wanita. Ternyata pintu-pintu syurga
akan terbuka luas kepada mereka yang beribadat dengan berterusan menyembah
Allah swt dengan baik di dunia ini. Selain itu,syariah Islam adalah peraturan
yang mengatur kehidupan manusia agar mereka memperoleh kejayaan dan kebahagiaan
hidup di dunia dan akhirat. Kejayaan dan kebahagiaan yang menjadi buruan
manusia bukan dihitung berdasarkan kepada pencapaian kemajuan di dunia
semata-mata. Akhir sekali, syariah Islam adalah peraturan yang diturunkan Allah
kepada seluruh umat manusia sebagai panduan hidup dalam menempuh kehidupan.
Keperluan terhadap satu panduan yang serba lengkap adalah satu kemestian kerana
manusia adalah makhluk yang dicipta serba kekurangan.
Rujukan
Comments
Post a Comment